Eveniment: Cinematografia românească a strălucit în Spania

0
277

ICR Madrid a organizat peste 200 de proiecții în Spania (Madrid, Barcelona, Valencia, Albacete, Almeria, Cordoba, Granada, Sevilia, Burgos, Palma de Mallorca, Oviedo, San Cristóbal de la Laguna – Tenerife, San Lorenzo de El Escorial, Salamanca, Segovia și Santiago de Compostela, dar și în Mexic (Ciudad de Mexico, Guadalajara, Monterrey) și Argentina (Buenos Aires)

În noiembrie, cinematografia românească a fost vedeta incontestabilă a festivalurilor spaniole, România fiind țară invitată la Festivalul de Film European de la Segovia și la Festivalul Cineuropa de la Santiago de Compostela, iar filme recente au avut premiera în două festivaluri importante din Peninsula Iberică. Acestora li s-a adăugat ciclul de film „Un secol de film românesc” care a continuat în patru orașe din Andaluzia – Almeria, Cordoba, Granada și Sevilia –, aducând în atenția spectatorilor spanioli creațiile reprezentative ale industriei românești de la primul lungmetraj, Independența României (1912), la debuturilor regizorilor Noului Cinema Românesc.

Douăsprezece pelicule românești au fost prezentate în Muestra de Cine Europeo din Segovia, în perioada 14-20 noiembrie, alături de alte 120 din 36 de țări, toate premiate de academiile de film din țările respective, câștigătoare ale unor prestigioase premii internaționale ori succese de critică. Participarea românească a fost organizată de Institutul Cultural Român de la Madrid și de Ambasada României în Regatul Spaniei, cu colaborarea Dacin Sara.

În secțiunea principală a festivalului segovian au avut premiera trei lungmetraje românești: Nu mă atinge-mă, realizat de Adina Pintilie, câștigător al Premiului „Ursul de Aur” la precedenta ediție a Berlinalei, Un pas în urma serafimilor, lungmetraj de debut al lui David Sandu, recompensat cu cele mai multe trofee la Gala Premiilor Gopo, incluzându-l pe cel pentru cel mai bun film românesc al anului 2017, și Luna de miere, opera cineastei Ioana Uricaru, distinsă cu cinci premii internaționale, printre care și Premiul pentru cel mai bun regizor la Festivalul de Film Internațional de la Sarajevo.

Programarea românească a inclus și premiera spaniolă a filmului Ouăle lui Tarzan, realizat de Alexandru Solomon care, pornind pe urmele utopiei staliniste de creare a unui hibrid om-maimuță, ajunge să filmeze viața de zi cu zi dintr-un laborator din Abhazia unde astfel de experimente continuă și în prezent, cu un rezultat cinematografic ce pendulează între SF și documentar. Țara moartă, documentarul lui Radu Jude care disecă escaladarea antisemitismului în România anilor ‛30 cu ajutorul jurnalului medicului evreu Emil Dorian și al fotografiilor de epocă realizate de Costică Acsinte, a întregit programarea de documentare românești.

Grație colaborării cu Dacin Sara (Societatea Autorilor Români din Audiovizual) și cu casa de producție Mandragora, spectatorii au putut urmări o selecție de șase filme care au marcat istoria cinematografiei românești: La „Moara cu noroc” (r. Victor Iliu), Reconstituirea (r. Lucian Pintilie), Secvențe (r. Alexandru Tatos), Moartea domnului Lăzărescu (r. Cristi Puiu), A fost sau n-a fost? (r. Corneliu Porumboiu) și 4 luni, 3 săptămâni, 2 zile (r. Cristian Mungiu). În fine, ciclul de film românesc s-a încheiat cu pelicula De ce eu? (r. Tudor Giurgiu) inspirată de tragica poveste a unui tânăr procuror idealist care încearca să rezolve un complicat caz de corupție în tumultuosul context social-politic din România anilor 2000. În total, peste 1000 de spectatori au luat parte la acest regal de filme românești.

Gustul României: de la vin la patrimoniu construit

Muestra de Cine Europeo din Segovia nu este doar un festival de film, ci un adevărat festin cultural cu ateliere, conferințe, expoziții ori evenimente gastronomice, la care România s-a alăturat cu o programare de excepție.

Astfel, în piața principală a orașului, Plaza Mayor, au fost prezentate în perioada 14 noiembrie – 9 decembrie 30 de fotografii de mari dimensiuni cu monumente românești incluse pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO realizate de fotograful Florin Andreescu. Expoziția s-a bucurat de un mare succes mai ales că orașul Segovia este inclus pe aceeași listă a monumentelor excepționale încă din 1985 și este vizitat lunar de zeci de mii de turiști. Itinerarul turistico-cultural propus de Florin Andreescu a fost vizionat de peste 30.000 de persoane, iar obiective precum bisericile fortificate din Transilvania, mănăstirile din Bucovina ori Delta Dunării au cucerit vizitatorii.

Un concert excepțional susținut de Clara Cernat și Thierry Huillet a avut loc în data de 18 decembrie în fosta biserică San Juan de los Cabelleros, actualmente parte a Muzeului Zuloaga, un edificiu de arhitectură romanică care impresionează prin acustica excepțională. Repertoriul a inclus lucrări ale unor compozitori români precum Bagatela, de Ion Scărlătescu, ori Balada lui Ciprian Porumbescu, creații spaniole de Isaac Albéniz ori Joaquin Turina, dar și compoziția Două colinde pentru pian și vioară de Thierry Huillet în care compozitorul francez a filtrat tradiția colindelor românești.

Tânăra pianistă Mihaela Duma, stabilită în Spania, distinsă cu Premiul Comunității Autonome Madrid pentru talentul său, a delectat cele peste 200 de persoane prezente la inaugurare cu un recital din Enescu și tineri compozitori spanioli.

Un eveniment inedit a fost „Duelul de vinuri roșii” în care trei vinuri românești s-au duelat pentru a cuceri publicul prezent cu trei vinuri spaniole, produse în regiunea Castilia și Leon. Cele trei vinuri românești, oferite de sponsorii Domeniile Blaga, Senator Wine și Cramele Recaș, au fost degustate cu brânzeturi artizanale produse de Ferma Cățean din Rotbav, județul Brașov, și s-au impus drept câștigătoare nete ale acestui duel gastronomic.

 

6 generații de regizori români
celebrate la Cineuropa, Santiago de Compostela

Ajuns la cea de-a XXXII-a ediție, Festivalul Cineuropa este cea mai amplă manifestare cinematografică din regiunea Galicia, iar România a fost prezentă cu 17 pelicule. A fost prilejul ca publicul prezent să descopere opera unor regizori care, datorită contextului politic, nu s-au bucurat de recunoașterea cuvenită la momentul la care au lansat filmele, multe dintre ele cenzurate sau interzise pe marile ecrane.

Inaugurarea ciclului de film românesc a avut loc în data de 16 noiembrie în sala neîncăpătoare a Teatrului Principal din Santiago de Compostela cu un cine-concert excepțional: proiecția primului lungmetraj românesc Independența României (r. Grigore Brezeanu și Aristide Demetriade) a fost acompaniată de muzica improvitaă în direct de pianista Miahela Duma.

A urmat proiecția unor filme de arhivă care au marcat generații de-a rândul, precum Reconstituirea, Secvențe, Mama (r. Elisabeta Bostan), Hotel de lux (r. Dan Pița), Scurtă istorie (Ion Popescu-Gopo) ori Occident (r. Cristian Mungiu).

Două succese românești ale acestui an, documentarul Fotbal infinit, semnat de Corneliu Porumboiu, și Nu mă atinge-mă, lungmetrajul Adinei Pintilie amintit mai sus au întregit imaginea unei cinematografii efervescente și implicată în viața societății sale.

Panorama unui secol de film românesc continuă în Andaluzia

Deși cinematografia contemporană românească se bucură de un succes deosebit în rândul criticilor, al selecționerilor festivalurilor de categoria A și, tot mai mult și în rândul publicului, istoria industriei cinematografice românești rămâne totuși puțin cunoscută în afara țării. Eforturile Institutului Cultural Român de la Madrid și ale Dacin Sara de a face cunoscute operele a șase generații de regizori, de la Victor Iliu la Lucian Pintilie, de la Alexandru Tatos la Cristi Puiu ori de la Dan Pița la Cristian Mungiu, contribuie la punerea în context a culturii românești printr-o privire retrospectivă, dar și a cinematografiei românești în contextul altor cinematografii est-europene.

Inaugurat în luna aprilie, ciclul de 25 de filme „Un secol de film românesc”, inițiat de Dacin Sara, a fost prezentat până acum la Madrid, în sediul Cinematecii Spaniole, iar din august până în luna decembrie, au loc peste 60 de proiecții în sedille Cinematecii Andaluze din Almeria, Cordoba, Granada și Sevilia. Peste 2000 de persoane au putut asista la aceste proiecții și căpăta o imagine de ansamblu a evoluției filmului românesc.

Filmul este una dintre principalele axe de promovare a culturii românești urmărită cu constanță de Institutul Cultural Român de la Madrid încă de la inaugurarea sa în anul 2006. Numai în anul acesta, ICR Madrid a organizat peste 200 de proiecții în Spania (Madrid, Barcelona, Valencia, Albacete, Almeria, Cordoba, Granada, Sevilia, Burgos, Palma de Mallorca, Oviedo, San Cristóbal de la Laguna – Tenerife, San Lorenzo de El Escorial, Salamanca, Segovia și Santiago de Compostela, dar și în Mexic (Ciudad de Mexico, Guadalajara, Monterrey) și Argentina (Buenos Aires).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here